integracja sensoryczna
Diagnoza » integracja sensoryczna
Diagnoza SI obejmuje wywiad z rodzicami, obserwację dziecka i przeprowadzenie specjalistycznych testów integracji sensorycznej. Testy te szczegółowo badają rozwój odbioru i przetwarzania informacji dotykowych, równoważnych i proprioceptywnych. Testy SI obejmują także umiejętność planowania ruchu, znajomość ciała, motorykę małą i koordynację wzrokowo ruchową. Zebrane w ten sposób informacje, pozwalają terapeucie zdiagnozować gdzie dokładnie leży problem i opracować szczegółowy plan terapii dla danego dziecka.
Charakterystyczne symptomy, które można zauważyć u dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej.
dziecko:
• jest nadmiernie ruchliwe, nadpobudliwe, impulsywne,
• łatwo się rozprasza i ma trudności ze skupieniem uwagi
• bywa agresywne,
• jest niestabilne emocjonalnie,
• jest zbyt statyczne, mało aktywne,
• ma trudności z zasypianiem i snem,
• prezentuje opóźnione reakcje na bodźce bólowe, dotykowe, węchowe, wzrokowe i słuchowe,
• z opóźnieniem osiągnęło kamienie milowe rozwoju (siadanie, chodzenie, mówienie),
• unika dotyku innych osób lub określonych faktur,
• nie toleruje zabaw dłońmi,
• nie lubi czesania, mycia, obcinania włosów, kąpieli, obcinania paznokci,
• domaga się dotyku, lubi intensywne zabawy,
• wydaje się, że ma obniżoną wrażliwość na bodźce dotykowe, bólowe,
• ma słabą świadomość własnego ciała,
• wykazuje zachowania autostymulujące / autoagresywne (drapanie się, szczypanie, gryzienie, uderzanie),
• ma nieprawidłowe napięcie mięśniowe (podwyższone lub obniżone),
• wydaje się niezdarne (często upada, potyka się),
• ma trudności z oceną odległości,
• może mieć problem z samoobsługą (ubieranie, rozbieranie),
• ma problemy z obustronną koordynacją ruchową,
• często myli strony prawa-lewa
• z trudnością przychodzi mu naśladowanie ruchów innych osób,
• reaguje nadmiernym zadowoleniem na ruch, lubi intensywne zabawy (kręcenie się, bujanie, podskoki),
• boi się odrywać stopy od podłoża,
• odczuwa nienaturalny lęk przed upadkiem lub wysokością,
• boi się / unika zabaw ze zmianami pozycji (kręcenie się, bujanie, podskoki),
• ma trudności z pisaniem, czytaniem,
• zabawy / czynności manualne przychodzą mu z trudnością,
• zbyt lekko lub zbyt mocno chwyta przedmioty,
• nieprawidłowo stoi / siedzi,
• szybko się męczy,
• jest wrażliwe na światło lub określone kolory,
• ma trudności z utrzymaniem wzroku na przedmiocie lub z podążaniem wzroku za przedmiotem,
• nie lubi / domaga sie pokarmów o określonej konsystencji,
• poznaje otoczenie za pomocą smaku (ssie, gryzie przedmioty),
• nie lubi głośnych / określonych dźwięków,
• ma opóźniony rozwój mowy,
• lubi wydawać głośne dźwięki,
• pewnych dźwięków nie zauważa,
• poznaje otoczenie za pomocą węchu,
• negatywnie reaguje na niektóre zapachy,
• nie rozróżnia zapachów,
• ignoruje nieprzyjemne zapachy;